<data><newItems></newItems><blogData></blogData><Context></Context><groupSetting>GR5^0C5F5B27602A4130505B5E0A^F^G^0^گروه فلسفه براي كودكان ^4^60^S_^-1^194.5.176.130</groupSetting><PageStructure><![CDATA[[{"label": "ستون وسط","items":["جديدترين مطالب"]}]]]></PageStructure><About><![CDATA[<h4 style="text-align: center;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">فلسفه براي كودكان</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">در حالي كه آموزش در مدارس روز به روز شكل رسمي تر به خود مي گيرد فرصت و شرايط براي بچه ها، براي بحث در مورد عقايدشان پيش نمي آيد. در بسياري از كلاس ها، قوانين موجود جهت گفتگوهاي كلاسي، به جاي آنكه قوانين خلاق، ترغيب كننده و يا راهنما باشند، خلاصه اي از ممنوعيت ها و محدوديت ها هستند. با توجه به اين شرايط برنامه فلسفه براي كودكان راه هايي پيشنهاد مي كند كه بچه ها بتوانند ايده هايشان را به زبان بياورند. وقتي بچه ها سخنگوي افكارشان باشند، تفكر و گفتار آن ها مي تواند كلاس را از مكاني پر از دستور و فرمان به مكاني مناسب براي آموزش و پرورش تبديل كند. در چنين محيط هايي به بچه ها فرصت مي دهند به جاي اين كه پشت هم قرار بگيرند روبروي هم قرار بگيرند ، احساسات همديگر را بفهمند، به هم گوش دهند، در صحبت كردن نوبت را رعايت كنند و دنبال راه حل باشند. اولين گام اين است كه شرايطي را براي ياددهي و يادگيري تفحص و گفتگو خلق كنيم. كاري كنيم كه اگر بچه ها حرفي براي گفتن دارند آن را بزنند. هدف در برنامه فلسفه براي كودكان نه تنها پرورش مهارتهاي استدلال در دانش آموزان است، بلكه تبديل فرايند تدريس به پژوهش و تفحص مشترك نيز مي باشد. فلسفه برای کودکان بر این ایده مبتنی بوده است که کودکان قابلیت ها و توانایی های استدلال و دانش خود را در یک اجتماع می سازند . این برنامه به کودکان کمک می کند مفاهیم و معانی موجود در تجارب زندگی خود را کشف کنند . البته این بدان معنی نیست که ما به زندگی آنها معنی بدهیم ، بلکه بدان معنی است که کودکان تنها معانی ای را در نظر بگیرند که خودشان کشف کرده اند ، نه آنهایی که به وسیله دیگران به آنها داده شده است . اگر چه عنوان رایج این برنامه ، فلسفه برای کودکان و نوجوانان است ، اما هدف این برنامه آموزش فلسفه به معنای رایج کلمه به کودکان و نوجوانان نیست ، این برنامه نمی خواهد به کودکان فلسفه ی هگل یا کانت یاد دهد ، آنچه این برنامه می خواهد به افراد یاد دهد تقریبا این است که به سخنان و نظرات دیگران خوب گوش فرا دهند، در شنیده هایشان دقت کنند ، آنها را ارزیابی و سبک سنگین کنند و بهترین اندیشه ها را انتخاب کنند، نه اینکه کور کورانه تابع بی چون و چرای هیجانات ، مدها ، رسوم و عقاید جوامع یا مثلا خانواده ی خود باشند . این همان چیزی است که در فرهنگ و دین ما هم بسیار ارج نهاده شده است . و حتی در کتاب مقدس ما ، قرآن کریم ، برای مردمی که این گونه عمل می کنند بشارت داده شده است. هدف ما در اين برنامه آشنا كردن كودك با انديشيدن صحيح و دقيق است. تلاش براي اينكه خود كودك پرسش گر باشد و براي پرسش هاي خود دنبال پاسخ بگردد . اين دنبال پاسخ بودن باعث مي شود كه از كتاب و معلم استفاده جويد و بعد كه پاسخ هاي متعددي دريافت كرد نظر آن ها را كنار يكديگر بگذارد و روي هر يك تحليل كند و ذهن وي پاسخ ايده ال را انتخاب نمايد كودكي كه به اين گونه از ذهن خود استفاده كند تحليل گر ومنتقد خواهد بود. يكي از زير ساخت هاي توسعه انساني رشد مهارت هاي فردي است . مهم اين است كه اين مهارت ها را مي توان آموزش داد و مناسب ترين دوره براي فراگيري اين مهارت ها دوره ي كودكي است . </span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;"> حال چگونه مي توانيم فكر كردن را به كودكان آموزش دهيم ؟ ساليان مديدي است كه متخصصان تعليم و تربيت در كشورهاي جهان تلاش هاي خود را وقف كار نو در تعليم و تربيت كرده اند . آنها روش هايي را براي ارتقاي سطح فكري دانش آموزان ابداع كرده اند كه با عنوان "فلسفه براي كودكان" يا" p4c" در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان در حال اجرا هستند . در برنامه درسي فلسفه براي كودكان ، معلمان كودكان را به تفكر عميق تر تشويق مي كنند . كودكان عميقا بروي تفكر خود و مهارت هاي مورد استفاده خود متمركز خواهند كرد و سپس آنها را هنگامي كه در حال بررسي و تقويت ايده هاي خود و ديگران در پاسخ به معماهاي فلسفي ، بهبود خواهندبخشيد . فلسفه براي كودكان بر اين ايده مبتني است كه كودكان قابليت ها و توانايي هاي استدلال و دانش خود را در يك اجتماع مي سازند . نخستين برنامه درسي براي كودكان ،به وسيله ماتيوليپمن و دستياران وي در دانشگاه مونتكلير نيوجرسي نوشته شده است مهارت هاي فكري سطح پاييني كه دانشجويان در زمان ورود به دانشگاه داشتند مورد توجه اين پروفسور فلسفه قرار گرفت . او به اين نتيجه رسيد كه اگر قرار است برخورد موثري با اين مسئله شود ،بايد هر چه زودتر و قبل از آن كه اين عادت هاي فكري جايگزين شوند به اين مسئله رسيدگي كرد. ليپمن فكر كردن در مورد تفكر را شامل مهارت هاي فردي مي داند كه تفكر از آن ها تشكيل مي شود او سي مهارت جداگانه را به صورت فهرست وار ذكر مي كند كه كودكان همه ي آن را فراگيرند اولين مهارت در فهرست كه مهارتي مهم محسوب مي شود ( تدوين شفاف و روشن مفاهيم است ) زماني فيلسوف معروف ،لايبنيتس چنين گفت( مفاهيم روشن ما مانند جزيره هايي هستند كه روي اقيانوسي از مفاهيم مبهم قرار گرفته اند ) تعداد اين جزيره ها براي بعضي كودكان كم است و فاصله بين آن ها زياد است . سوال رايج كه منظور شما از گفتن ... چيست ؟.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">برخي ديگر از مهارت هاي اين فهرست عبارتند از :</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">1) سوال كردن ،برنامه فلسفه براي كودكان مهارت سوال كردن را هم در معلم و هم در دانش آموزان رشد مي دهد . 2)مهارت استدلال كردن ،اين مهارت در ساخت ارتباطات ، شناخت مفاهيم و رشد مهارت هاي استدلال قياس و منطقي به كودكان و دانش آموزان كمك مي كند.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">3) مهارت تفكر خلاق ،اين برنامه دانش آموزان را به خلق ايده هاي جديد تشويق مي كند.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">4) مهارت ارتباطات ، اين برنامه به رشد مهارت هاي ارتباطي از طريق خوب گوش دادن و احترام نهادن به عقايد ديگران به دانش آموزان كمك مي كند.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">5) مهارت تحقيق و تفحص ،اين مهارت به دانش آموزان كمك مي كند تا سوالات مناسب بپرسند ، بتوانند مسئله را طرح و تعريف كنند و به پيش بيني نتايج و آزمون نتايج و اصلاح ايده ها بپردازند.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;"> 6) مهارت ارزش يابي ، اين مهارت به دانش آموزان كمك مي كنند تا به ارزيابي اطلاعاتي كه به دست آورده اند بپردازند و همچنين در مورد ارزش آن چه كه خوانده اند ، شنيده اند و انجام داه اند قضاوت كنند و معيارهايي را براي قضاوت ارزش كار خودشان و يا ايده هاي ديگران رشد دهند و نسبت به قضاوت خودشان اعتماد داشته باشند . هدف مورد نظر اين است كه كودكان به انسانهاي متفكر ، انعطاف پذير ، يا ملاحظه تر يا منطقي تر تبديل شوند . فراگيري بسياري از اين مهارتها از طريق زبان و يا ايجاد يك گروه تحقيق و تفحص جايي كه كودكان به عنوان اقدامي مشاركتي به تبادل نظر با همديگر مي پردازند به بهترين شكل ممكن امكان پذير است.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">هدف هاي برنامه آموزش فلسفه به كودكان</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">به صورت كلي اهداف مورد نظر در اجراي برنامه ي فلسفه براي كودكان به شرح زير قابل ذكر است :</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">1- برانگيختن كودكان براي جستجوي معاني</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">2- ايجاد جايگاهي امن براي تامل پيرامون مواردي كه قبلا هيچ گاه مورد تفكر قرار نگرفته است .</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">3-در انداختن فكر و به چالش طلبيدن افكار ديگران</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">4- تحكيم ايده ها و افكاري كه در اثر مواجه با ساير انديشه ها استدلالي و منطقي مي شود</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">5- تمركز و عطف توجه در شنيدن سخنان ديگران ،فكر كردن ،به چالش خواندن و انعطاف پذيري در انديشه</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">6- ايجاد روحيه تلاش براي اكتشاف مجموعه افكاري كه منجر به استفهام و يا طرح مسائل و مشكلات واقعي مي شود .</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">7- بازسازي نظام فلسفي براي آن كه در دسترس دانش آموزان و معلمان قرار گرفت .</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">8- ايجاد ارتباط فكري با ديگران .</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">9- پرداختن به تفكر با روش ها و سطوح مختلف</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">10-فراهم آوردن جايگاهي امن براي بررسي افكار و ايده ها</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">11- آموزش احترام به انديشه ديگران ،ارزيابي افكار ديگران و تلاش براي جستجوي دلايل آن ها نسبت به اعتقادات ،سخنان و رفتار ايشان</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;"> 12- توجه دانش آموزان به منابع ذهني ايشان و ايجاد خود باوري در آن ها</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">13- تشويق دانش آموزان براي كشف و ساخت انديشه نو به جاي اخذ افكار ديگران و انعكاس آن ها</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">14- نشان دادن ارزش و اهميت بحث استدلالي براي فهم بهتر و حل اختلاف به كودكان</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">15- تشويق دانش آموزان براي جستجوي سوالات و تلاش براي حل آنها</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">16- تاكيد بر ارزش بحث هاي شفاهي و گفتگو با افراد</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">17- آموزش مهارت هاي شناختي : از جمله منطق ، فراانديشه ( مقصود از اين مقوله رساندن دانش آموز به مرحله اي است كه به طور ناخداگاه به فرايندانديشه خويش و اصول حاكم بر آن توجه نمايد ) مهارت هاي انديشه و تفكر</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;"> 18- ايجاد جرات و جسارت براي درگجير شدن با سوالات اساسي ( Big Questions)</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">19- تعمق بيشتر نسبت به ايده ها</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">20- تاكيد بر اين كه به يك نكته مي توان از جهات مختلف نگريست .</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">21- توجه به زبان و ابعاد مختلف آن از جمله ساختار گرامري و معنا و ابهام هاي گفتاري و مفاهيمي از قبيل عليت ، فضا ،شخص ،كلاس....</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">22- آشنايي با حوزه هاي منطقي نه فقط از طريق بررسي هاي زبان شناختي بلكه از خلال مطالعات اخلاقي و اجتماعي . در اين مرحله دانش آموزان با نحوه استدلال و شرايط حاكم بر يك استدلال مطلوب و ايده ال از قبيل قطعيت ، سازگاري ، نبود تناقض، آشنا مي گردند .</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">از شما دعوت میکنیم برای آشنایی بیشتر با این برنامه روی کلمه <a href="http://p4c.com/">"فلسفه برای کودکان"</a> کلیک کنید و از آخرین اخبار،کتب منتشر شده و اطلاعات مطلع شوید.</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;">دبستان نيما يوشيج به عنوان مركزي پيشرو در امر شيوه هاي نوين آموزش به كودكان ، اين برنامه را در ساعات كتابخواني و پرورش خلاقيت خود گنجانده است. انتقادات و پيشنهادات شما همراهان گرامي راه را برايمان هموارتر خواهد كرد</span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;"> </span></h4> <h4 style="text-align: justify;" dir="rtl"><span style="font-size: small; font-family: book antiqua,palatino;"> </span></h4>]]></About><groupItems><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پيوندها</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پایه اول</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پایه دوم</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پایه سوم</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پایه چهارم</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>2</itemVis><itemTitle>آلبوم</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>1</itemVis><itemTitle>پایه پنجم</itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>0</itemVis><itemTitle></itemTitle></groupItem><groupItem><itemVis>2</itemVis><itemTitle>اتاق مباحثه</itemTitle></groupItem></groupItems><Menus><Menu><Setting>7</Setting><Link>#/THome</Link><Title>صفحه اصلی</Title><Icon></Icon></Menu><Menu><Setting>5</Setting><Link>#/TAbout</Link><Title>معرفی</Title><Icon></Icon></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پيوندها</Title><Icon></Icon><Menus></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پایه اول</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/14/0</SLink><STitle>گزارش های سال تحصیلی 92-91</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/256/0</SLink><STitle>بازی های افزایشی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/125/0</SLink><STitle>بازی های افزایشی 2</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/6892/0</SLink><STitle>بازی های افزایشی 3</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/1236/0</SLink><STitle>جعبه بی عدالتی ها</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/fgfg/0</SLink><STitle>خوب و بد یعنی چه ؟</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/norooz/0</SLink><STitle>فرصتی برای تفکر در نوروز</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/1/456/0</SLink><STitle>قدرت و تمرکز</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پایه دوم</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/41/0</SLink><STitle>گزارش های سال تحصیلی 92-91</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/emotions/0</SLink><STitle>احساسات یعنی چه؟</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/456/0</SLink><STitle>تنها فرزند خانواده بودن</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/123/0</SLink><STitle>جعبه بی عدالتی ها</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/369/0</SLink><STitle>چرا به مدرسه می آییم؟</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/548/0</SLink><STitle>عدالت و بی عدالتی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/2/norooz/0</SLink><STitle>فرصتی برای تفکر در نوروز</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پایه سوم</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/20/0</SLink><STitle>گزارش های سال تحصیلی 92-91</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/658/0</SLink><STitle>حقوق بشر</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/lucky/0</SLink><STitle>خوشبختی یعنی چه؟</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/125/0</SLink><STitle>داستان موجود تخیلی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/258/0</SLink><STitle>دوست داشتن</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/458/0</SLink><STitle>زیبایی و زشتی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/523/0</SLink><STitle>عدالت و بی عدالتی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/3/norooz/0</SLink><STitle>فرصتی برای تفکر در نوروز</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پایه چهارم</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/10/0</SLink><STitle>گزارش های سال تحصیلی 92-91</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/together/0</SLink><STitle>با هم زندگی کردن یعنی چه؟</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/4569/0</SLink><STitle>جعبه بی عدالتی ها</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/125/0</SLink><STitle>جنگ و صلح</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/456/0</SLink><STitle>حقوق بشر</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/154/0</SLink><STitle>خشونت و عدم خشونت</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/569/0</SLink><STitle>زیبایی و زشتی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/norooz/0</SLink><STitle>فرصتی برای تفکر در نوروز</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/4/kasl/0</SLink><STitle>موجود خيالي</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>پایه پنجم</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/12/0</SLink><STitle>گزارش های سال تحصیلی 92-91</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/250/0</SLink><STitle>آزادی و عدم آزادی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/1230/0</SLink><STitle>جعبه بی عدالتی ها</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/140/0</SLink><STitle>حقوق بشر</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/104/0</SLink><STitle>خوشبختی و بدبختی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/541/0</SLink><STitle>زندگی و مرگ</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/norooz/0</SLink><STitle>فرصتی برای تفکر در نوروز</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/me/0</SLink><STitle>من یعنی چه؟</STitle><SIcon></SIcon></subMenu><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/6/asFSF/0</SLink><STitle>موجود خيالي</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link></Link><Title>آلبوم</Title><Icon></Icon><Menus><subMenu><SSetting>7</SSetting><SLink>#/T/5/251/0</SLink><STitle>فعالیت های کلاسی</STitle><SIcon></SIcon></subMenu></Menus></Menu><Menu><Setting>7</Setting><Link>#/Forum</Link><Title>اتاق مباحثه</Title><Icon></Icon></Menu><Menu><Setting>5</Setting><Link>#/Contact</Link><Title>تماس</Title><Icon></Icon></Menu></Menus></data>